SEO Sökmotormarknadsföring

Vill du ta dig till toppen i Googles sökresultat behövs både tid, resurser och is i magen. För sanningen är att du är långt ifrån ensam att konkurrera om Googles topplacering i sökresultaten.

Idag har alla blivit så medvetna om att det är webben och sökmotorannonsering som är kostnadseffektivt. Ett smart sätt att synas på oavsett vilken bransch man är  i och vilken storlek man har på sitt företag. Det handlar om fingertopps-känsla.
Vi skapar relevant trafik som leder till affärer. Här kan man verkligen välja mot vilka man ska synas och hur man vill synas.

Oavsett vad kunderna planerar att köpa, börjar köpprocessen oftast på Google.

Google är världens i särklass största sökmotor. Bara i Sverige görs det över 50 miljoner sökningar varje dag. Vi är ständigt online och uppkopplade, exempelvis via mobilen som vi bär med oss överallt.

Vi ser även Google som världens största marknadsplats. Detta då nästan alla typer köp föregås av en sökning på just Google. Det är idag oerhört vanligt att ökad trafik från sökmotorerna ligger till grund för ökad försäljning.

Finns ni inte med så innebär det med stor sannolikhet att ni dagligen går miste om relevant trafik från sökmotorer som Google. Vilket i sin tur innebär att ni troligtvis också går miste om potentiell försäljning. Trafiken och försäljningen kommer istället gå till era konkurrenter som positionerar sig bättre. Av den anledningen bör arbetet med SEO vara en prioriterad del i er marknadsföring.

SEO Sökmotorsoptimering
Men när du arbetar med SEO så är oftast ditt mål att synas så långt upp som möjligt i SERP:en (SERP – Search Engine Result Page, eller Sökmotorns resultatsida på svenska). Man brukar prata om att förbättra sitt organiska sökresultat. Handlar om att du ska förtjäna din plats i sökmotorernas organiska sökresultat. Det innebär att du arbetar on-site och on-page med webbplatsen, samt att du använder dig av off page-strategier för att öka webbplatsens synlighet.

Vi jobbar även med något som kallas för resultatbaserad SEO. Vad innebär det? – Jo att du betalar först när resultat uppnåtts i träfflistan på sökmotorn Google. Här jobbar vi mot Google.se, Google.com och Google.co.uk.
Man betalar bara när man ligger topp tio på de ord och fraser vi kommit överens om.
Man får rapporter på sina placeringar för att man lätt ska kunna se vad som händer samt följa vårt arbete.
Har man ingen placering så behöver man heller inte betala. Meningen är ju att det ska vara lätt, enkelt och mätbart!

SEA – Sökmotorannonsering / AdWords
SEA är ett samlingsnamn för all betald sökmotorannonsering. Innebär att du tävlar om en köpt annonsplats högt upp på
söksidan, vilket vanligen sker via en auktionsbudgivning. Mest populärt är att annonsera via Google Adwords för att synas på viktiga sökord. Med hjälp av Adwords kan du själv bestämma vad det ska stå i annonsen och sen väljer du ett bud som du är villig att betala för ett klick.  Detta genom att du konkurrerar med andra om vem som är villig att betala mest för platsen.
Det här sättet att jobba är ju lite skillnad mot både SEO och resultatbaserad SEO, här är det mer snabba puckar.
Här sätter vi tillsammans upp en månadsbudget vad ni tycker relevant trafik kan vara värt för er.

SEM – sökmotormarknadsföring
SEM är den övergripande benämningen för allting som handlar om att marknadsföra sig i sökmotorer.
Så för att lätt förklara det kan man säga såhär   SEO + SEA = SEM

Behöver du hjälp med din marknadsföring hör av dig. Välkommen

Lämna ett svar